Διαδραστικές Εκθέσεις στα Μουσεία – Το μέλλον
Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, οι εκθέσεις μουσείων θα είναι πιο διαδραστικές, καθηλωτικές και εξατομικευμένες από ποτέ. Χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας, οι επισκέπτες θα μπορούν να βυθιστούν πλήρως στην ιστορία, τα τεχνουργήματα και τα έργα τέχνης που εκτίθενται, βιώνοντάς τα με τρόπους που κάποτε ήταν αδύνατον.
Εικονική πραγματικότητα (VR)
Μία από τις βασικές τεχνολογίες που θα οδηγήσουν σε αυτήν την αλλαγή είναι η εικονική πραγματικότητα (VR). Με την εικονική πραγματικότητα, οι επισκέπτες θα μπορούν να περάσουν στο παρελθόν και να εξερευνήσουν ιστορικούς χώρους, κτίρια και περιβάλλοντα με έναν πλήρως καθηλωτικό τρόπο. Θα μπορούν να δουν, να ακούσουν και να νιώσουν πώς ήταν να ζεις σε αρχαίους πολιτισμούς, να περπατούν στους δρόμους των ιστορικών πόλεων και να παρακολουθούν σημαντικά γεγονότα της ιστορίας.
Η τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας (VR) επιτρέπει στους χρήστες να βιώνουν προσομοιώσεις τρισδιάστατων περιβαλλόντων που δημιουργούνται με χρήση υπολογιστή, όπως ιστορικές τοποθεσίες, κτίρια και τοπία. Φορώντας ένα headset VR, οι επισκέπτες θα μπορούν να βυθιστούν πλήρως στο εικονικό περιβάλλον και να αλληλεπιδράσουν μαζί του με ρεαλιστικό τρόπο.
Για παράδειγμα, ένα μουσείο θα μπορούσε να δημιουργήσει μια προσομοίωση εικονικής πραγματικότητας της αρχαίας Κρήτης, επιτρέποντας στους επισκέπτες να εξερευνήσουν το κέντρο του πρώτου προηγμένου πολιτισμού της Ευρώπης, τους Μινωίτες, και μια απο απο τις παλαιώτερς πόλεις, την Κνωσό. Θα μπορούσαν να περπατήσουν στους δρόμους του Καΐρου και να αλληλεπιδράσουν με εικονικούς χαρακτήρες που θα παρείχαν πληροφορίες και πλαίσιο για τον πολιτισμό και την ιστορία της εποχής.
Με τον ίδιο τρόπο, ένα μουσείο θα μπορούσε να δημιουργήσει μια προσομοίωση εικονικής πραγματικότητας ιστορικών γεγονότων όπως η Αμερικανική Επανάσταση, η Γαλλική Επανάσταση ή ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, επιτρέποντας στους επισκέπτες να εξερευνήσουν πεδία μάχης, πόλεις και ορόσημα και να αισθάνονται ότι ήταν πραγματικά εκεί. Επιπλέον, η τεχνολογία VR επιτρέπει στους επισκέπτες όχι μόνο να δουν τους ιστορικούς χώρους αλλά και να τους ακούσουν και να τους αισθανθούν επίσης.
Επαυξημένη πραγματικότητα (AR)
Μια άλλη τεχνολογία που θα αλλάξει το παιχνίδι για τα μουσεία είναι η επαυξημένη πραγματικότητα (AR). Με το AR, οι επισκέπτες θα μπορούν να προβάλλουν ψηφιακές πληροφορίες πάνω από φυσικά εκθέματα, δίνοντάς τους ζωή με νέους τρόπους.
Το AR μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία του μουσείου παρέχοντας πρόσθετες πληροφορίες και πλαίσιο στα εκθέματα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την προβολή κειμένου, εικόνων και βίντεο πάνω από φυσικά τεχνουργήματα ή στον χώρο για την παροχή περισσότερων πληροφοριών σχετικά με αυτά. Για παράδειγμα, οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν πώς δημιουργήθηκε ένας πίνακας ή πώς φαινόταν ένα ιστορικό κτίριο στην ακμή του. Το AR θα επιτρέψει επίσης στους επισκέπτες να εξερευνήσουν εκθέματα με νέους τρόπους, με εικονικούς οδηγούς, κουίζ και άλλες διαδραστικές εμπειρίες.
Το ιστορικό μουσείο Κρήτης στην Ελλάδα έχει αναπτύξει μια εφαρμογή AR που επιτρέπει στους επισκέπτες να εξερευνήσουν τη συλλογή του μουσείου σε 3D και να μάθουν περισσότερα για τα αντικείμενα που εκτίθενται. Η εφαρμογή χρησιμοποιεί αναγνώριση εικόνων για να αναγνωρίσει συγκεκριμένα τεχνουργήματα και να παρέχει πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με αυτά, όπως το ιστορικό και τη σημασία τους.
Τεχνητή Νοημοσύνη (AI)
Η τεχνητή νοημοσύνη θα παρέχει εξατομικευμένες συστάσεις και εμπειρίες στους επισκέπτες, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) θα παίξει επίσης μεγάλο ρόλο στο μέλλον των διαδραστικών μουσειακών εκθέσεων. Τα chatbot με τεχνητή νοημοσύνη και οι εικονικοί βοηθοί θα μπορούν να παρέχουν εξατομικευμένες προτάσεις και εμπειρίες στους επισκέπτες, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους. Θα μπορούν επίσης να απαντούν σε ερωτήσεις, να παρέχουν μεταφράσεις και να βοηθούν τους επισκέπτες να περιηγηθούν στο μουσείο.
Βιομετρία
Τέλος, η βιομετρική τεχνολογία, όπως η αναγνώριση προσώπου και η παρακολούθηση σώματος, θα επιτρέψει στα μουσεία να δημιουργήσουν πιο εξατομικευμένες εμπειρίες. Για παράδειγμα, τα μουσειακά εκθέματα θα μπορούν να αναγνωρίζουν τους επισκέπτες και να προσαρμόζουν την εμπειρία στις προτιμήσεις τους, όπως να παρέχουν ακουστικές περιγραφές ή υπότιτλους για άτομα με προβλήματα όρασης ή να προσαρμόζουν τη φωτεινότητα και την αντίθεση της οθόνης για άτομα με αχρωματοψία.
Συνοπτικά, οι διαδραστικές μουσειακές εκθέσεις του μέλλοντος θα είναι πιο καθηλωτικές, εξατομικευμένες και διαδραστικές από ποτέ, χάρη στην ενσωμάτωση της εικονικής πραγματικότητας, της επαυξημένης πραγματικότητας, της τεχνητής νοημοσύνης και των βιομετρικών στοιχείων. Αυτές οι τεχνολογίες θα επιτρέψουν στους επισκέπτες να βυθιστούν πλήρως στις ιστορίες, τα τεχνουργήματα και τα έργα τέχνης που εκτίθενται, βιώνοντάς τα με τρόπους που κάποτε ήταν αδύνατον.